Materiałem użytym do produkcji systemów rynnowych Marley Alutec jest aluminium. Rynny i rury są wykonane z ciągnionego aluminium o grubości 1,5 mm, czyli ponad dwukrotnie większej od innych metalowych rynien i rur wykonanych z blachy, stosowanych powszechnie w Polsce. Kształtki do rynien są wykonywane poprzez odlewanie, natomiast kształtki rur są wykonywane z rur w procesach ich zwężania, kielichowania oraz spawania.
Rynny w rozmiarze 125 mm, rury spustowe o średnicy 90 mm występują w podstawowych kolorach brązowym i czarnym oraz w 18 innych na zamówienie.
System Alutec to unikalna technologia produkcji, najwyższa wytrzymałość i trwałość. Producentem jest firma Marley, która udziela 50-letniej gwarancji na to, że system rynny Marley Alutec nie ulegnie w tym czasie korozji i perforacji.
Aluminium jest metalem lekkim, waży około 65 % mniej niż popularna w budownictwie stal. Dzięki temu praca wykonawców jest szybsza i łatwiejsza. Materiał posiada bardzo korzystny, wysoki współczynnik wytrzymałości do wagi oraz jest bardzo odporny na korozji. Aluminium w naturalny sposób utlenia się powierzchniowo tworząc warstwę ochronną zapobiegającą korozji. W przypadku zarysowań lub uszkodzenia tej warstwy, aluminium utlenia się ponownie – odbudowuje barierę i nie koroduje.
Jednym z nielicznych czynników powodujących korozję poprzez reakcję chemiczną jest trwały kontakt surowego, niepomalowanego aluminium z niektórymi metalami, na przykład miedzią i cynkiem. Korozji sprzyja również środowisko silnego zasolenia. Materiał oraz technologia produkcji są przyjazne środowisku.
Aluminium jest łatwe do ponownego wykorzystania dzięki temu, że w procesie recyklingu nie traci jakości, a ilość energii potrzebnej do przetopienia jest niewielka (o 95 % niższa niż energia potrzebna do pierwotnego wytworzenia aluminium z boksytów). Szacuje się, że obecnie na Świecie jest używane 75 % całego aluminium wyprodukowanego po 1888 roku. Jednym z najstarszych przykładów użycia aluminium jest statua Erosa w Londynie, wykonana w 1893 r.
Montaż, czyszczenie rynien
Montaż systemów rynnowych Marley Alutec jest łatwy, porównywalny do montażu produktów z PVC lub stali powlekanej. Rynny są łączone przy pomocy złączek z uszczelkami, nie ma konieczności klejenia ani lutowania.
Podobnie jak w przypadku innych rodzajów rynien, należy przestrzegać podstawowych zasad montażu wynikających z wieloletnich doświadczeń charakterystycznych dla danych
regionów.
Rynny powinny być zawieszone na odpowiedniej wysokości,
najlepiej tak aby nie wystawały powyżej płaszczyzny będącej
przedłużeniem dachu. W czasie montażu należy zwrócić uwagę,
aby składane części systemu były czyste, równo docięte oraz
pozbawione uszkodzeń mechanicznych.
Po zamocowaniu w hakach rynna powinna mieć możliwość przesuwania się. Rynny należy łączyć z łukami, wylotami, łącznikami i zaślepkami w taki sposób, aby uszczelki pozostały na swoich miejscach. Ponieważ surowe, niepomalowane aluminium w połączeniu z roztworami soli lub w bezpośrednim kontakcie z niektórymi metalami (np. cynkiem, miedzią) ma skłonności do korozji, należy unikać takich sytuacji.
W trakcie użytkowania rynny ulegają rozmaitym zanieczyszczeniom przez osady spływające z dachu i nanoszone przez wiatr. Rynny należy okresowo oczyszczać, raz w roku lub częściej w razie potrzeby. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na dokładne oczyszczenie łuków, łączników oraz okolic wylotów rynny.
Malowanie i kolorystyka
Systemy rynnowe Marley Alutec są malowane proszkowo farbami poliestrowymi do zastosowań architektonicznych, dzięki czemu ich powierzchnia nabiera atrakcyjnego, stabilnego koloru i nie wymaga konserwacji przez wiele lat. Do malowania używane są zawsze farby najwyższej jakości Alesta, produkowane przez firmę Dupont, a malowanie odbywa się wyłącznie w automatycznych malarniach posiadających odpowiednią licencję producenta farb oraz certyfikat jakości Qualicoat. Wszystkie produkty dostarczane przez Marley Alutec są malowane proszkowo zgodnie z normą EN 12206 -1:2004. Efektem elektrostatycznego malowania proszkowego jest trwała powłoka farby o grubości 60 μm, dwu lub trzykrotnie grubsza niż powłoki stosowane przez producentów systemów rynnowych i pokryć dachowych ze stalowych blach powlekanych.
Kompozycja użytego materiału (aluminium) oraz przyjętej technologii malowania zapewnia użytkownikom i wykonawcom wiele korzyści. Pomalowane wtaki sposób aluminium charakteryzuje się najdłuższą, wieloletnią trwałością barwy, a gruba warstwa farby dodatkowo ochrania aluminium przed ewentualnym czynnikami mogącymi powodować korozję w wyniku reakcji chemicznych. Nawet po zarysowaniu farba nie łuszczy się ani nie odpada, a zarysowane aluminium utleniając się tworzy naturalną barierę antykorozyjną. Dlatego rynny i rury systemu Marley Alutec można ciąć na żądane odcinki bez obaw o późniejszą korozję.
Systemy rynnowe Marley Alutec dostępne są w Polsce w dwóch kolorach: antyczna czerń oraz brąz.
Oprócz standardowo dostarczanych kolorów producent systemów Marley Alutec może pomalować system w każdym kolorze wskazanym przez klientów, pod warunkiem że zamawiane ilości będą odpowiednie do ekonomicznej produkcji.
Szczelność rynien
Złączki do rynien Marley Alutec są wykonane z odlewanego aluminium, malowane proszkowo oraz uzbrojone w uszczelki wykonane z najwyższej jakości EPDM. W celu zwiększenia trwałości szczelnego połączenia stosowane jest szczeliwo pogodoodporne, które nakładane jest w rowek uszczelki przed połączeniem złączki z rynną. Opisany sposób łączenia jest nazwany przez producenta Jura Joint i został zgłoszony do opatentowania.
Kombinacja EPDM, szczeliwa oraz precyzyjnego dopasowania rynien do złączek powodują, że takie połączenie zapewnia minimum 20-letnią szczelność systemu, co zostało zbadane w czasie odpowiednich testów. W przypadku ewentualnego rozszczelnienia bardzo łatwo jest wymienić uszczelki lub uszczelnić połączenie przy użyciu szczeliwa.
Szczeliwo pogodoodporne Marley Alutec jest przeznaczone do pracy w ekstremalnym zakresie temperatur: od -50 do +150 ºC, natomiast montaż przy użyciu szczeliwa powinien być wykonywany kiedy temperatura otoczenia jest w przedziale od -5 do +40 ºC.